O autorkach

Moje zdjęcie
Studentki trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Powszechnie znane jako loża szyderców. Wesołe, energiczne, czasem trochę nieznośne. Umysły humanistyczne, choć niepozbawione zacięcia analitycznego. Krytycznym okiem oceniają świat. Nie zadowalają się byle czym, zawsze chcą więcej i więcej i więcej...

Reklama w kulturze i odwrotnie :)

Reklama i kultura. Kultura i reklama. Pojęcia te można potraktować niemalże jako nierozłączne. Ścisły związek tychże pojęć widoczne jest szczególnie współcześnie. W XXI wieku, kiedy nasze postawy niejednokrotnie kształtowane są przez komercję, człowiek staje się elementem w procesie powstawania reklamy. Człowiek jest elementem kultury. Kultura natomiast jest częścią reklamy i nie tylko istnieje w niej, ale także bezpośrednio na nią wpływa.

Chcąc fachowo analizować związki reklamy z kulturą należałoby odwołać się do naukowego działu antropologii kultury, określanego mianem antropologii reklamy.
Antropologia reklamy bada reklamę, którą traktuje jako zjawisko współczesnej kultury masowej.
Umożliwa także sprawdzenie i analizę tego, w jaki sposób reklama łączy się z mitem i religią, by jeszcze skuteczniej 'wtopić się' w życie ludzi, wykorzystując metodę oddziaływania na człowieka znanych mu już treści i zjawisk.
Reklama to informacja zawierająca cechy komunikatu perswazyjnego. Charakterystyczne jest to zarówno dla reklamy komercyjnej, jak i społecznej czy politycznej. Przeprowadzając własną subiektywną analizę, doszłyśmy do wniosku, że najbardziej 'kulturową' jest reklama społeczna. Posiada ona tylko jedną istotną wadę: jej skuteczność jest trudniejsza do zmierzenia, niż w przypadku oddziaływania reklamy komercyjnej.

Reklama społeczna ma zachęcić ludzi do zmiany zachowania -również do zmiany kultury. Samo powstanie takich kampanii jest wywołane właśnie potrzebami kulturowymi lub czynnikami, które tę kulturę zaburzają. Możemy stwierdzić, że reklama kształtuje postawy człowieka. Wpływa na jego zachowanie a w szerszym rozumieniu także na kulturę. Reklama jest istotnym elementem kultury. Z biegiem czasu wiąże się z nią coraz silniej. Siła przekazów reklamowych rośnie, coraz wyższa jest także świadomość odbiorców. Współcześnie musimy radzić sobie z licznymi problemami. Reklamy co prawda ich nie rozwiązują, ale w skuteczny i nastawiony personalnie sposób próbują hamować zjawiska 'trudnej kultury'.