O autorkach

Moje zdjęcie
Studentki trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Powszechnie znane jako loża szyderców. Wesołe, energiczne, czasem trochę nieznośne. Umysły humanistyczne, choć niepozbawione zacięcia analitycznego. Krytycznym okiem oceniają świat. Nie zadowalają się byle czym, zawsze chcą więcej i więcej i więcej...

WYCOFANE reklamy

Poznaj głupiego ze śmiechu próżnego, czyli reklama dżemu Łowicz


źródło filmu: www.youtube.com

Powyższa reklama dżemu Łowicz zagościła w telewizji na niecały tydzień. Wycofana została ze względu na rasitowski wydźwięk spotu.


W tym przekazie zostały zobrazowane panujące w naszej ojczyźnie, i pewnie nie tylko tutaj, stereotypy dotyczące Murzynów. Wszystkie z nich mają wydźwięk negatywny, dlatego nieetyczne wręcz było ich powielanie i ukazywanie w formie reklamy. Mimo że komunikat zostaje zapamiętany i trafia do odbiorcy, to jednak można zastanowić się, jaką rolę tak naprawdę odgrywa tu rzekomo główny „bohater”, czyli dżem. Cała uwaga zostaje tak naprawdę skierowana na owego czarnoskórego mężczyznę i jego zachowanie.

Po pierwsze – ten trzeci.

Para, prawdopodobnie małżeńska, znajduje się w łóżku z trzecią osobą, która leży pomiędzy nimi. Już samo to można interpretować tak, że owa postać jest przez nich traktowana jako element rozrywki. Mamy tu więc do czynienia z utrwalaniem stereotypu o swego rodzaju poddaństwie Murzynów, którzy muszą usługiwać białym i wysłuchiwać ich poleceń, niekiedy dbając także o ich dobre samopoczucie i przyjemność.

Po drugie – łańcuchy.

Czarnoskóry mężczyzna na pierwszy rzut oka zdaje się być związany jakimiś sznurami, czy łańcuchami. Konotuje to negatywne skojarzenia o jego niższej pozycji w hierarchii społecznej oraz sprowadza go do pozycji zwierząt i stawia na równi z nimi. Znając historię wiemy, że afroamerykanie rzeczywiście byli w ten sposób poniżani. Jest to jawny przejaw dyskryminacji i wyrażenie poparcia dla ówczesnych praktyk.

Po trzecie – śmiech.

Po wypowiedzeniu słów „dżem dobry” ciemnoskóry mężczyzna wybucha śmiechem, który nam wydaje się być nie całkiem uzasadniony. Stawia go to w sytuacji, w której odbieramy go jako błazna, czy osobę o niższym stopniu inteligencji. Przysłowie „poznać głupiego ze śmiechu próżnego” doskonale pasowałoby do tego obrazka i właśnie taka interpretacja niestety nasuwa się większości odbiorców.

Oczywiście twórcy reklamy mogą tłumaczyć się na rozmaite sposoby, że nie była ona niepoprawna politycznie i nie wywoływała negatywnych skojarzeń związanych z postacią Murzyna. Prawdą jest natomiast, że jeżeli krytycznie patrzymy na naszych zachodnich sąsiadów i oburza nas tak bardzo, że przedstawiają Polaków jako złodziei, musimy tak samo spojrzeć na siebie. Reklama dżemu Łowicz mogła na pewno przyczynić się do utrwalania negatywnych stereotypów czarnoskórych w naszej kulturze i balansowała na krawędzi poprawności, dlatego słusznie, że została wycofana jako niezgodna z dopuszczalnymi normami.


Pochwała głupoty, czyli "Be Stupid!"

Kampania marki Diesel pod hasłem "Be Stupid!" mimo licznych nagród została uznana w Wielkiej Brytanii za przekraczającą granice dobrego smaku. Została wycofana ze względu na promowanie "zachowań potencjalnie niebezpiecznych dla dzieci"



źródło zdjęć: www.infoglobe.pl

Reklamy ociekają na pewno humorem i ironicznym podejściem. Zdecydowanie trafiają do młodzieży, która odbiera je jako przekaz nienachalny, zdystansowany i bliski im samym. Pozostaje pytanie, czy zachęcanie do głupoty można uznać za żart, czy raczej za zagrożenie. Nie podejrzewamy, by młodzi ludzie czy dzieci masowo zaczęli naśladować pomysły z dieselowskich plakatów. Na pewno jednak reklama jest nieedukacyjna. Dystans do siebie samego i świata to jedno, ale łamanie prawa np. to zupełnie inna kwestia. Przejawów niemądrego zachowania mamy wokół nas pod dostatkiem. Wydaje się, że nie trzeba ich jeszcze bardziej rozpropagowywać. Zaskakujący jest fakt, jak pozytywnie odbierana była kampania. Czy był to inteligentny dowcip czy przejaw czystej głupoty? Co dziś lepiej się sprzedaje? Chyba to drugie. Im mniej myślenia wymaga od nas świat, tym lepiej. Im mniej kultury - tym lepiej. Im mniej zaangażowania - tym lepiej. Im mniej odpowiedzialności, przestrzegania zasad, pracy, poświęcenia - tym lepiej. Bądź sobą, bądź głupi i olewaj wszytsko.