źródło zdjęcia: www.kampaniespołeczne.pl
Kampania oddziału UNICEFu wykorzystała tego typu wiadomości, by wspomóc biedne dzieci w Ekwadorze. Fałszywi ojcowie (w przypadku mężczyzn) i siostry (w przypadku kobiet) po wykonaniu telefonu zwrotnego informowani byli o tym, że treść otrzymanego faksu jest nieprawdziwa. 82% telefonujących nie pozostało jednak obojętnych na to, że w Ekwadorze nagminnie wykorzystuje się pracę dzieci i odczuło ulgę... także w portfelu.
Taki sposób zdobywania funduszy może wzbudzać kontrowersje. Mamy do czynienia z wyrachowanym rodzajem manipulacji. W kampanii wykorzystany został mechanizm huśtawki emocjonalnej czyli tzw. wycofanie negatywnej emocji (strach + zaskoczenie, potem ulga). Mechanizm ten jest niezwykle skuteczny w wywoływaniu uległości. W przypadku tak szczytnego celu nie jest to jednak uznawane za nadużycie. Zgoła inaczej miałaby się sytuacja, gdyby była to reklama komercyjna.
Na uwagę zasługuje skala niepokojącego zjawiska wykorzystywania dzieci do pracy, często fizycznej, wykraczającej poza ich możliwości. Nieletni w wielu krajach traktowani są jak darmowa siła robocza. Zwykle to rodzice zmuszają ich do pracy ponad siły, tłumacząc to po prostu chęcią wychowania potomków na zaradnych, pracowitych ludzi. Banalne tłumaczenie zupełnie nie oddaje dramatu dzieci. Można powiedzieć, że tego typu przypadki są tak częste w krajach biedniejszych, słabiej rozwiniętych i mniej demokratycznych zwykle (choć abstrahujemy tu, które z czynników mają faktyczny wpływ na taki, a nie inny obraz sytuacji), że stają się elementem składowym kultury tychże krajów. Jest to zdecydowanie komponent niechlubny i bardzo cieszy fakt, że podejmowane są próby poprawy sytuacji.
O autorkach
.jpg)
- a&p
- Studentki trzeciego roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Powszechnie znane jako loża szyderców. Wesołe, energiczne, czasem trochę nieznośne. Umysły humanistyczne, choć niepozbawione zacięcia analitycznego. Krytycznym okiem oceniają świat. Nie zadowalają się byle czym, zawsze chcą więcej i więcej i więcej...
Popularne posty
sobota, 13 listopada 2010
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
0 komentarze:
Prześlij komentarz