Reklama (z łac. reclamo, reclamare) to nic innego jak informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Jej cele mogą być różnorakie, zwykle ma nakłonić do nabycia (kupna) lub korzystania z określonych towarów czy usług a także popierania określonych spraw lub idei.
Współcześnie eklama przybiera różną postać, może być zwięzłą, rzetelną i wiarygodną informacją o cechach produktu lub po prostu wychwalaniem produktu bez rzetelnej informacji merytorycznej o przedmiocie reklamy, co często przypisuje się reklamie telewizyjnej.
Czasami reklama występuje w formie ukrytej. Mamy z nią do czynienia w przypadku artykułów dotyczących danej firmy lub produktu, umieszczanych w prasie specjalistycznej.
Reklama zazwyczaj jest formą płatną, a jej kształt zależy całkowicie od reklamodawcy.
Reklama zazwyczaj jest formą płatną, a jej kształt zależy całkowicie od reklamodawcy.
W dzisiejszym świecie z reklamą spotykamy się na codzień, wszystko jest nią wręcz przesiąknięte. Reklama stała się nie tylko bezosobową, odpłatną i adresowaną do masowego odbiorcy formą przekazywania informacji rynkowych. Reklama może promować nazwę, znak firmowy lub wizerunek firmy, może promować oferowany przez przedsiębiorstwo produkt przekonując o jego zaletach, wywoływać zainteresowanie a także pobudzać pragnienie posiadania go, może też uwypuklać te jego cechy, poprzez które przedsiębiorstwo chce konkurować na rynku. Trzeba mieć na uwadze fakt, że z jednej strony reklama jest sztuką, polegającą na opisywaniu i przedstawianiu nabywcom korzyści jakich dostarcza produkt, oraz skłanianie ich do jego nabycia poprzez nieosobowe formy przekazu. Z drugiej natomiast jest oparta na wiedzy o jej konstruowaniu i używaniu w taki sposób aby była skuteczna. Skuteczność to stopień realizacji celów, jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć przy jej pomocy
Głowne cele reklamy ograniczają się do potrzeb komercji. Można jednak wyróżnić również reklamę społeczną oraz reklamę polityczną. Ponadto istnieją zjawiska łączące ze sobą wymienione typy reklam - reklamy powstające w ramach kampanii marketingowych.
Reklama społeczna to reklama mająca na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych. W języku angielskim określana jest jako public service advertising (PSA). Trudno jest podac jednoznaczną definicję reklamy społecznej, która obrazowałaby czytelnie, czym jest reklama społeczna. Dlatego też istnieje spór czy do tej kategorii należy reklama artystyczna (jako animacja społeczno-kulturalna i forma promowania sztuki)
Głowne cele reklamy ograniczają się do potrzeb komercji. Można jednak wyróżnić również reklamę społeczną oraz reklamę polityczną. Ponadto istnieją zjawiska łączące ze sobą wymienione typy reklam - reklamy powstające w ramach kampanii marketingowych.
Reklama społeczna to reklama mająca na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych. W języku angielskim określana jest jako public service advertising (PSA). Trudno jest podac jednoznaczną definicję reklamy społecznej, która obrazowałaby czytelnie, czym jest reklama społeczna. Dlatego też istnieje spór czy do tej kategorii należy reklama artystyczna (jako animacja społeczno-kulturalna i forma promowania sztuki)
Nie każda reklama niekomercyjna jest społeczną - absolutnie za takową nie można uznać reklamy politycznej.
W Polsce najwiekszą organizacją zajmującą się szeroko rozumianą reklamą społeczną jest Fundacja Komunikacji Społecznej (dawna Fundacja Reklamy Społecznej). W Europie Zachodniej na większą skalę działają między innymi holenderska Stichting Ideele Reclame i brytyjskie Central Office of Information (przy czym to drugie jako powiązane z brytyjskim rządem zajmuje się nie tylko reklamą społeczną, ale również np. promocją euro. Z kolei w Stanach Zjednoczonych szczególną rolę w tym zakresie odgrywa Ad Council.
Źródła: